Om je hypotheekrente af te kunnen trekken voor de inkomstenbelasting is in de wet vastgelegd dat je een lening in uiterlijk 30 jaar moet hebben afgelost. Deze aflossing moet ten minste op annuïtaire wijze zijn gebeurd. Sneller aflossen is ook toegestaan. In de praktijk betekent dit dat er 2 aflossingsvormen zijn waaruit je kunt kiezen: annuïtair en lineair.
Meestal hebben klanten die hun eerste woning kopen een voorkeur voor annuïtair aflossen, vanwege de lagere maandlasten in de eerste jaren. Uiteraard geven we je graag meer inzicht in de aflosvorm die het beste bij jou past!
Het is lastig om hier 1 antwoord op te geven. Uiteraard doen onze adviseurs altijd hun uiterste best om jouw hypotheek zo snel mogelijk geaccepteerd te krijgen. En dat gaat goed: je hypotheekaanvraag is bij Onesta ongeveer 40% sneller rond dan het landelijke gemiddelde volgens HDN (Hypotheken Data Netwerk).
Als vuistregel kun je 1 tot 4 weken aanhouden voor het hele proces, vanaf het moment dat alle documenten zijn aangeleverd en je je adviesgesprek met een Onesta hypotheekadviseur hebt gehad. Ben je een ondernemer, dan kan dit 1 tot 2 weken extra duren.
Er zijn een aantal factoren van invloed op de snelheid van het hypotheekproces. Je hebt het ook deels zelf in de hand. Hoe sneller en correcter je de benodigde documenten aanlevert, hoe sneller het naar de geldverstrekker kan. De snelheid van de beoordeling verschilt daarna per geldverstrekker.
We houden de snelheid van geldverstrekkers (ook wel doorlooptijden genoemd) wekelijks bij. Hieronder vind je een beknopt overzicht van de stappen in het proces en hoeveel tijd de stappen ongeveer kosten.
Hoe langer je de rente vastzet, hoe meer het je nu kost. Je koopt als het ware meer zekerheid in. Het is natuurlijk zonde om meer te betalen als dat niet nodig is. Om te bepalen voor hoeveel jaar je de rente vast wilt zetten, kun je jezelf de volgende vragen stellen:
Kan en wil ik een potentiële stijging in lasten dragen?
Na afloop van de periode dat je de rente hebt vastgezet, kan de rente een stuk hoger zijn. Vraag jezelf goed af of je die stijging in lasten kunt dragen.
Hoe lang denk ik in mijn eerste woning te blijven wonen?
Als je de rente voor bijvoorbeeld 20 jaar vastzet en je besluit na 5 jaar om te verhuizen, dan kan het zo zijn dat je een hoger rentepercentage hebt betaald dan nodig was.
Ga ik maximaal lenen?
Wil je zoveel mogelijk lenen op basis van je inkomen? Houd dan rekening met de toetsrente die door de AFM wordt vastgesteld. Dit is de rente waar geldverstrekkers mee moeten rekenen om de maximale leencapaciteit te berekenen.
Ga ik veel extra aflossen?
Zet je de rente voor 10 jaar vast en los je je hypotheek in 10 jaar af (met bijvoorbeeld schenkingen of een bonus)? Dan is het niet zinvol om de rente voor 20 jaar vast te zetten.
In de Gedragscode Hypothecaire Financieringen is beschreven hoeveel je kunt lenen. In de praktijk komt het erop neer dat jouw maximale leencapaciteit voor je eerste woning weinig zal verschillen bij diverse geldverstrekkers. Met onze rekentool bereken je gemakkelijk je maximale hypotheek en de bijbehorende maandlasten. Het is meestal niet verstandig om de grens van je maximale leencapaciteit op te zoeken.
Je leencapaciteit wordt vastgesteld aan de hand je toetsingsinkomen. Dat toetsingsinkomen bestaat doorgaans uit alle vaste onderdelen van je inkomen, zoals:
Eventuele toeslagen of bonussen worden meestal niet meegenomen voor je toetsingsinkomen. Afhankelijk van het soort toeslag of bonus zijn er soms toch mogelijkheden (verschillend per geldverstrekker). Uiteraard hebben wij hier goed inzicht in en geven we je hier graag advies over.
Heb je ten minste 1 jaar inkomen als ondernemer verdiend? Dan kun je dit ondernemersinkomen ook (gedeeltelijk) meetellen als toetsinkomen. Onze gespecialiseerde adviseurs kunnen je hier meer over vertellen!
Verminderde leencapaciteit
Houd er verder rekening mee dat de volgende zaken de maximale leencapaciteit voor je eerste woning verminderen:
Rood kunnen staan, creditcards, of andere kredieten (mits geregistreerd bij BKR)
Heb je niet genoeg eigen geld om de hypotheek voor je eerste huis rond te krijgen? Misschien lukt het je wel met een van deze 3 tips.
Naast een maximale leencapaciteit op basis van je inkomen, is er ook een maximale leengrens op basis van de waarde van de woning. Vanaf 2018 kun je niet meer lenen dan 100% van de marktwaarde van de woning. Er bestaat een uitzondering als je investeert in energiebesparende maatregelen. In dat geval kun je onder voorwaarden maximaal 106% van de marktwaarde lenen.
De marktwaarde van de woning wordt doorgaans vastgesteld als de marktwaarde uit het taxatierapport. Bij nieuwbouwwoningen is de marktwaarde meestal gelijk aan de zogeheten stichtingskosten: de optelsom van alle kosten inclusief de grond en eventueel meerwerk.
In totaal zijn er 5 factoren die een belangrijke rol spelen in de hoogte van je maximale lening.
Hieronder meer informatie over aankoopbegeleiding.
In zee gaan met een makelaar bij het kopen van een woning is een verstandige keuze. Dit kan je veel tijd en geld besparen. Als aankoopmakelaar hebben wij namelijk veel verstand van het aankoopproces en weten we alle ins en outs, die we graag met je delen. In een kennismakingsgesprek horen we graag al jouw wensen en vertellen we je uitgebreid wat je van ons kunt verwachten. Wat voor huis zoek je precies? En met welk doel koop jij een woning? Wil je er zelf in wonen of wil je het gaan verhuren? We stellen jouw zoekprofiel vast en begeleiden je bij het hele aankoopproces.
Het is belangrijk om in dit stadium al goed te kijken naar jouw financiële mogelijkheden. Als je een hypotheek nodig hebt, kan één van onze hypotheekadviseurs alles voor je in kaart brengen. Zo heb je in het voortraject al een realistisch beeld van wat je kunt lenen bij een hypotheekverstrekker.
Het is niet alleen fijn om te weten waar je aan toe bent, je staat ook sterker als je goed bent voorbereid. Hierdoor kan later een zo scherp mogelijk koopvoorstel gedaan worden, wat doorslaggevend kan zijn! In sommige gevallen kan er door deze goede voorbereiding zelfs geboden worden zonder financieringsvoorbehoud.
Pas nadat de koopovereenkomst is getekend kan de hypotheek echt rond gemaakt worden. In de meeste gevallen moet er dan ook een taxatie worden gedaan. De aankoopmakelaar en adviseur werken nauw samen, zodat dit proces snel en soepel verloopt.
En dan begint het échte zoekwerk. Tijdens onze zoektocht bekijken we zowel de openbare als de onderhandse markt. De openbare markt is Funda.nl. Hierop filteren we het totale woningaanbod en selecteren we de woningen die voldoen aan jouw wensen. Vervolgens geef jij aan over welke woningen je meer informatie wilt en welke je zou willen bezichtigen.
De onderhandse markt bereiken we door het actief benaderen van verschillende partijen, zoals andere makelaars, beleggers en huiseigenaren. Hierbij komt ons grote netwerk goed van pas. Zo bereiken we ook woningen die (nog) niet worden aangeboden via de openbare markt.
Heb je een woning op het oog? Dan regelen we een bezichtiging! Dit hoef je niet alleen te doen; wij gaan mee om het huis met een kritische ‘makelaarsblik’ te beoordelen. Omdat we het aankoopproces door en door kennen, weten we precies waar we op moeten letten.
Zo kijken we naar eventuele gebreken, het onderhoud en mogelijke verbouwingen. Ook checken we of een woning waardevast en/of courant is; de woning moet in de toekomst namelijk weer makkelijk verkoopbaar of verhuurbaar zijn. Jij hoeft alleen maar te kijken of je een woning leuk genoeg vindt.
Tip: vergeet niet om ook even door de buurt te lopen. Het is namelijk belangrijk om een goed gevoel bij de woning én de buurt te hebben.
Ben je verliefd op een huis? Super! Dan is het tijd om na te denken over een openingsbod en biedingsstrategie. En dit kan best stressvol zijn. Als je een huis hebt gevonden dat aan al jouw wensen voldoet, wil je namelijk niets liever dan je handtekening zetten onder de koopovereenkomst.
We zullen je daarom volledig ondersteunen in dit proces. Ook helpen we je bij het vaststellen van de ontbindende voorwaarden. Op basis hiervan kan een koopovereenkomst alsnog ontbonden worden. We houden het hoofd koel en proberen het maximale uit de onderhandelingen te halen.
Als jij én de verkopende partij het eens zijn over een bedrag en voorwaarden, wordt dit vastgelegd in een koopovereenkomst. Dit wordt vaak gedaan door de verkopend makelaar. Wij nemen deze overeenkomst zorgvuldig door en hebben contact met de notaris als dat nodig is.
Als alles gecontroleerd is, zetten beide partijen hun handtekening. Daarna gaat de koopovereenkomst naar de notaris. Wanneer er koopvoorwaarden zijn afgesproken, zorgen wij ervoor dat er in overleg met jou een taxatie of bouwkundige keuring wordt uitgevoerd als dat nodig is. Ook houden we in de gaten of termijnen en afspraken die in de akte staan worden nageleefd.
De notaris stelt een datum en tijd vast voor de eigendomsoverdracht, het moment waarop de akte van levering wordt ondertekend.
Tijdens de eigendomsoverdracht maakt de notaris de koop definitief. Heb je de akte van levering en eventueel de hypotheekakte ondertekend? Dan krijg je officieel de sleutels van je nieuwe paleisje.
Doe een dansje en plan die housewarming, want je hebt een nieuwe woning gekocht. Laat het verhuizen maar beginnen. Gefeliciteerd!
Op zoek naar een aankoopmakelaar in Groot Amsterdam.? Wij staan voor jou klaar om alles van A tot Z ad the handelen! Bij aankoop rekenen wij een tarief van 1,25% over het aankoopbedrag met een minimum van € 3.000,- Het tarief is inclusief btw.
– Een kennismakingsgesprek | – Onderzoeken van de openbare én onderhandse markt – Onderhandelen (prijs, ontbindende voorwaarden, bankgarantie) – Controleren van de koopovereenkomst – Waarborgen van de 3 dagen bedenktijd, financieringsvoorwaarden en eventuele andere voorwaarden – Organiseren van een bouwkundig rapport – Inspecteren van de woning – Bezoek brengen aan de notaris |
Heb je andere diensten nodig die niet in het lijstje staan? Laat het ons dan gerust weten. Wij zullen kijken wat we voor je kunnen doen. Meerwerk en extra werk worden in vooraf overleg gefactureerd. Op alle opdrachten zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.
Vul het formulier in en een van onze experts neemt binnen 24 uur contact met u op, zodat we elkaar kunnen leren kennen en uw behoeften kunnen begrijpen om u te matchen met het perfecte huis!
Schrijf je nu in en blijf op de hoogte van de nieuwste woningen!
Vestiging Purmerend
Zuiderpad 107, 1461 BS Zuidoostbeemster
Telefoonnummer en whatsapp:
+31 (0)85 –210 44 11
Contact: mail@onesta-vastgoed.com
Voor hypotheken en verzekeringen
+31 (0)85 – 210 44 11
AFM: 12048684 | KIFID: 300.018.367